Bijna een jaar onderweg, een terugblik met Dolf Kos
28 augustus 2024Dolf Kos, ondernemer, auteur en zelf ook oud-interimmer, is inmiddels negen maanden CEO van Newpeople. Tijd om terug te kijken op deze periode: Hoe heeft hij de afgelopen periode ervaren? Welke uitdagingen zijn er overwonnen? En wat zijn de plannen voor de toekomst?
…
Je bent bijna een jaar CEO van Newpeople. Hoe kijk je terug op deze periode en hoe heb je het ervaren?
Mensen vragen mij vaak: “Hoe bevalt het je?” Mijn antwoord is altijd: “Ik was op zoek naar een mooie uitdaging, en dat heb ik hier zeker gevonden.” Het overnemen van een bestaand bedrijf is per definitie een spannend proces. Sinds mijn start hebben we veel contact gehad met klanten, waarbij we met het team tal van bedrijfsbezoeken hebben afgelegd. Langs interimmers zijn gegaan die bij diverse bedrijven voor ons aan de gang zijn en natuurlijk veel relaties bezocht. Verbinding is dit jaar het sleutelwoord geworden; dat is wat ik probeer te creëren.
Ik zeg vaak gekscherend: “We zijn met veel newpeople bij Newpeople.” Want hoewel mensen Newpeople goed kennen, kennen wij met het nieuwe team van Newpeople nog niet alle relaties persoonlijk. We proberen hier verandering in te brengen door middel van kennismakingen. In de afgelopen periode hebben we een enorme outreach gedaan. Zo zijn er veel telefonische kennismakingscalls geweest. En natuurlijk digitaal via zoom, teams of face to face op locatie geweest. Daarnaast zijn er verschillende evenementen georganiseerd waarbij we mensen middels een stukje inspiratie ook wilde verbinden. Dit zorgt ervoor dat je mensen kunt ontmoeten, inspireren en hen ook iets kunt meegeven. Het is mooi om te zien hoe je mensen dan leert kennen.
Als digitaal onderlegd persoon en als oud-interimmer begrijp ik de problematiek van interimmers goed. Dat heeft mij zeker geholpen. Ik vind het ook leuk om interimmers te spreken als ze bij de opdracht zitten, of hen te helpen in hun zoektocht naar een passende opdracht. Het leuke is dat er vanuit al deze calls die ik in de afgelopen periode gepleegd heb, ook een aantal zijn geplaatst bij opdrachtgevers. Ik zeg altijd dat ik niets kan beloven, maar er kan zomaar iets gebeuren. Dus dat maakt het moment wanneer het lukt ook heel erg mooi.
…
Goede vibe
Een ander aspect dat bijdraagt aan de positieve ervaring bij Newpeople is de locatie. Het is echt een droomlocatie. In de winter, wanneer er code rood is en het pand een beetje staat te schudden, merk je in de belcel dat het kantoor heen en weer gaat. Dat is best apart. Maar in de zomer, als je even met de zon op het dakterras staat, is dat ontzettend ontspannend. Na een drukke werkweek, of bijvoorbeeld na een Connecting Friday, blijven mensen vaak napraten met een biertje buiten met fantastisch mooi uitzicht. Dat zorgt voor een goede vibe en versterkt de onderlinge banden binnen het team en met onze gasten.
Dit is de mooie kant, maar aan de andere kant heb ik ook afscheid moeten nemen van een aantal collega’s die toe waren aan een nieuwe uitdaging. Dat hoort erbij; people come and people go. Tegelijkertijd is dit ook een people business, wat betekent dat je soms ook weer hard aan die relatie moet werken.
Toch ben ik tevreden over de afgelopen periode, mede omdat er veel nieuwe opdrachtgevers zijn bijgekomen. Een selectie uit die namen zijn bijv. NPO, Allsafe, ON THAT ASS en NKC. Daarnaast hebben we veel nieuwe rollen en interimmers geplaatst bij nieuwe en bestaande relaties.
…
Voor welke uitdagingen staat het bedrijf momenteel? Met welke uitdagingen heb jij te maken gehad?
Allereerst was het belangrijk om het team weer sterk neer te zetten. Een tweede grote uitdaging was om weer duidelijk in beeld te komen bij onze relaties. Newpeople is een bedrijf waar veel mensen een hele goede associatie mee hebben, omdat veel mensen in het verleden al betekenisvol geholpen zijn en hierdoor Newpeople blijven aanbevelen. Met het nieuwe team proberen we ook om die mensen opnieuw te leren kennen. In het begin gaat dat redelijk vanzelf. Als je een bedrijf overneemt, krijg je een stortvloed aan reacties en sturen mensen snel een berichtje. Maar na verloop van tijd wordt alles weer gewoon. Het is een leuke uitdaging om die eerste relaties na het eerste contact om te zetten in duurzame relaties en dit is precies waar we ons de komende tijd op zullen blijven richten.
…
Welke persoonlijke lessen heb je het afgelopen jaar uit deze uitdagingen kunnen halen?
Een belangrijke les die ik heb geleerd, is dat er binnen de organisatie mensen al “uitgecheckt” waren voordat ik überhaupt “ingecheckt” was. Hiermee bedoel ik dat ik de trein graag naar het volgende station wilde brengen, maar het mij opviel dat de wagons al op het rangeerterrein stonden om het maar in beeldspraak te zeggen. Binnen zo’n transformatie met een nieuwe eigenaar ervaar je dat sommige teamleden het moment aangrijpen om verder te gaan. Zij stonden niet meer klaar om een nieuwe koers uit te zetten met de nieuwe eigenaar. Het is echter fijn om die horde na verloop van tijd te overwinnen en verder te kunnen met mensen die er met nieuwe energie zin in hebben. We hebben veel nieuwe medewerkers binnen gekregen, en die nieuwe energie is merkbaar voor kandidaten.
..
Kijkend naar 2025, wat gaat er veranderen?
In de tweede helft van het jaar gaan we oude initiatieven reactiveren en met nieuwe initiatieven starten, waaronder AI Monday. Hierbij willen we sprekers over AI de ruimte geven en samenwerkingen met partners aangaan om zo de verbinding te zoeken en onze locatie optimaal te benutten. Daarnaast zullen we het Digital Stories evenement voortzetten, en natuurlijk de gebruikelijke connecting events blijven organiseren.
Bij Newpeople vind ik het belangrijk dat we persoonlijk en benaderbaar zijn, en dat we actief reageren als mensen contact met ons opnemen of in een traject zitten. Ik heb me als interimmer vaak gestoord aan sommige recruitmentbureaus die een soort dozenschuivers lijken te zijn; ze nemen alleen contact op of spreken je als ze een opdracht voor je hebben en laten verder niets van zich horen. Bij Newpeople doen we dat anders. Een interimmer kan bijv. maandelijks bij ons inchecken om zijn/haar beschikbaarheid en mogelijkheden te bespreken. Dat persoonlijke contact maakt een groot verschil, en we zullen ons inzetten om dat ook in het nieuwe jaar te kunnen blijven doen.
..
Waar heb je het meest van genoten in de afgelopen periode?
Als ik terugkijk op de afgelopen periode, heb ik het meest genoten van het feit dat nieuwe klanten ons weer hebben weten te vinden. Het plaatsen van succesvolle matches en het spelen van een betekenisvolle rol daarin vind ik echt prachtig. Het is geweldig om te zien dat we dit weer hebben kunnen doen.
Wat betreft evenementen sprong de nieuwjaarsborrel er uit. Het was met zo’n grote opkomst een van de hoogtepunten. Maar ik heb net zoveel genoten van de Executive Connects en de Connecting Fridays, waarbij we zelfs een LinkedIn-sessie hebben toegevoegd om interim professionals te helpen zich beter te positioneren in de markt. Deze momenten van verbinding en samenwerking zijn wat Newpeople zo speciaal maakt.
Ik kijk ernaar uit om hier in de toekomst nog meer van te beleven.
…