CEO insights: Dolf Kos reflecteert op zijn eerste vijf maanden bij Newpeople.
28 maart 2024Dolf Kos, ondernemer, auteur en zelf ook oud-interimmer, is inmiddels vijf maanden CEO van Newpeople. Tijd om terug te kijken op deze periode: Hoe heeft hij de overname ervaren? Welke uitdagingen zijn overwonnen en wat zijn de plannen voor de toekomst?
…
Je bent inmiddels vijf maanden CEO van Newpeople. Vertel…
Ik was op zoek naar avontuur en uitdaging. Die heb ik hier zeker gevonden! Allereerst ben ik ongelofelijk trots op het mooie merk Newpeople. Newpeople heeft in de afgelopen jaren een uitstekende reputatie opgebouwd, wat ik zelf ervaren heb en nu ook vaak hoor in de markt. Credits daarvoor naar founder Ben Holewijn met zijn team. Dit bevestigt nog maar eens dat je impact kunt maken op de levens van mensen door middel van een juiste bemiddeling. Hoe gaaf is dat. Zelf ben ik overigens ook in 2016 via Newpeople bemiddeld en ik heb er aan die gesprekken en plaatsingen nog altijd een prettig associatie aan overgehouden. Zie me nog in februari 2016 een kopje koffie doen met Maurits van der Does destijds. Een paar maanden later had ik m’n eerste interim rol. Heb recent nog even de aantekeningen van dat gesprek in ons CRM systeem terug zitten lezen…leuk!
En wat een gave locatie! Het is dagelijks genieten van het uitzicht. Eerlijk gezegd vond ik dat ik met mijn andere bedrijf in Huizen reeds een waanzinnige locatie had, maar deze overtreft alles. En dan moet de zomer met rooftop-summer drinks nog beginnen. De energie die ik krijg van evenementen en ontmoetingen, zoals Connecting Fridays en de nieuwjaarsborrel, is enorm. Men is nieuwsgierig naar onze plannen en de positieve reacties stimuleren me om samen met het team verder te bouwen aan Newpeople. En er gaan veel mooie dingen aankomen!
…
Welke nieuwe koers vaart Newpeople?
Hoewel het merk sterk stond en nog steeds sterk staat, merkte ik dat er de afgelopen jaren verschillende managing directors zijn geweest en dat de communicatie binnen het team soms meer intern gericht was. Er is nu behoefte aan een beweging naar buiten. Daarom zijn we nu actiever bezig met externe communicatie en het reactiveren van waardevolle netwerkrelaties. Dit omvat een breed scala aan activiteiten, zoals sociale media, nieuwsbrieven, evenementen zoals Connecting Fridays, Round tables en de executive connect events met vooral veel persoonlijk contact. Ons team ‘met veel al Newpeople’ consultants investeert tijd om mensen beter te leren kennen, wat een consistente en proactieve benadering vereist om succesvol te zijn.
…
Veranderingen brengen altijd nieuwe uitdagingen met zich mee. Voor welke ‘challenge’ kwam jij te staan?
Mijn meest boeiende uitdaging op het moment is het opbouwen van een nieuw en sterk team. Hoopte daarbij enkele inmiddels oldnewpeoplers aan boord te houden. Helaas vaart niet iedereen mee en zijn er een aantal vertrokken. Dat is ook begrijpelijk na meerdere jaren. Het vertrek van sommigen biedt ook ruimte voor vernieuwing en nieuwe gezichten. Ervaar het als heel prettig dat ik kan rekenen op een sterk team van interimmers met diverse expertisegebieden, zowel in executive search als ook een netwerk binnen interim solutions, marketing en digitale strategie.
…
Dit klinkt niet makkelijk, hoe kijk je naar de toekomst?
Wat betreft de toekomst van Newpeople ben ik zeer optimistisch. Er staat een waanzinnig fundament op een fantastische plek. Digitale transformatie en groei blijven belangrijke onderwerpen voor bedrijven. De schaarste aan goede marketeers en strategen maakt het essentieel voor bedrijven om de juiste mensen aan boord te hebben en daar willen wij bij helpen. Newpeople maakt hiermee het verschil en zal dit in de toekomst ook blijven doen. Verbindingen leggen en impact maken!
…
Wat zijn jouw doelen om te behalen voor de komende twee jaar?
Onze focus blijft op C-level bemiddeling en interim-opdrachten binnen het digitale domein. Rondom deze speerpunten zullen we diverse evenementen organiseren om onze doelgroep naar onze prachtige locatie te trekken. In het verleden zijn er prachtige initiatieven geweest zoals de Online Tuesdays, Product Owner Hubs en Digital Transformation Award. We gaan kijken hoe we daar met diverse partners een mooie invulling aan kunnen gaan geven.
…
Waar kijk je naar uit?
We kijken uit naar de komende jaren, waarin we mensen willen verbinden en Newpeople positioneren als een bruisend merk. En ik kijk zeker uit naar het voorjaar en zomer zonnetje hier op het REM eiland. Dat wordt dubbel genieten. Het was fijn om te ervaren dat klanten ons graag ontvangen en aanvragen binnenkomen waarop we door kunnen bouwen; het geeft aan dat we op de goede weg zijn.
Het is een feestje om hier op het REM-eiland langs het IJ te mogen werken en we nodigen iedereen uit om ons op te zoeken. De koffie staat klaar, letterlijk en figuurlijk.
…
Wil je meer weten over hoe Dolf de afgelopen vier maanden heeft ervaren? Stuur een mailtje naar dolf.kos@newpeople.nl