• +31 (0)20 570 20 30

Expert insights: Kees de Jong over leiderschap en transformatie.

18 maart 2024

Wat betekent het woord ‘leiden’ eigenlijk? Kees merkte in het begin van zijn ondernemerschap dat hij geen flauw idee had. Later kwam het besef dat leiderschap het belangrijkste instrument is dat je als ondernemer moet inzetten. Maar ook hij heeft van veel fouten moeten leren voordat dit besef binnendrong. Een van die fouten is het verschil tussen managen en leiden niet weten. Waar managen gaat over proces, product, klanten en cash, gaat leiden over de toekomst en het intrinsiek motiveren van mensen. Ook had hij te laat door dat verhalen vertellen, zijn voorbeeldgedrag en voor sturen op plezier en zingeving essentieel zijn. Daarnaast is het ook van noodzaak dat de vorm en frequentie van leiderschap aangepast wordt aan de verschillende groeifasen van je bedrijf. 

Als bedrijfsleider en tevens leider van (digitale) transformaties is het essentieel dat je uitblinkt in het inspirerend vormgeven van de visie, de doelstellingen en de daarbij behorende strategie. Alleen dan bundelt alle energie van de mensen in de organisatie naar het doel, in plaats van dat het continue naar links, rechts of in z’n geheel wegloopt. Dit is met name relevant als het gaat om (digitale) transformaties.

Net als leiders werken medewerkers van nature graag in hun ‘comfort zone’. Hierdoor worden transformaties zelden proactief omarmd. Alles wat zich buiten de comfort zone afspeelt, benoemd als ‘where the magic happens’, is bedreigend en onduidelijk. Meestal is weerstand het gevolg. Processen gaan anders, software werkt anders, verantwoordelijkheden verschuiven en daardoor sluipt er een algemeen gevoel van onveiligheid binnen de werkbeleving. Er zijn maar weinig die het profiel hebben om dit te omarmen. Echter selecteren ‘scale ups’ speciaal op dit profiel. Daar veranderen de regels continu. Het aanpassingsvermogen van de medewerker is daar de sleutel van zijn of haar succes. Scale-ups veranderen zo snel dat er continu nieuwe werkzaamheden en verantwoordelijkheden bij komen.

Een van de founders van een bekende Nederlandse scale-up vertrouwde Kees toe dat binnen de eerste drie maanden al duidelijk zou worden wie meegroeit en wie na twee jaar het bedrijf zou verlaten.

Diezelfde founder heeft Kees verteld dat de enige manier waarop hun bedrijf zich continu opnieuw kon uitvinden, was door een cultuur van volledige veiligheid te creëren. Als deze ten doel hadden om het bedrijf te verbeteren of veranderen, dan konden medewerkers niet afgerekend worden op fouten of mislukkingen.

Jaren terug kwam Kees voor de uitdaging om zelf een groot internationaal bedrijf te leiden dat er erg slecht voor stond. Radicale digitale transformatie was de enige oplossing om te blijven staan. Het was niet makkelijk. De focus was vooral om een magnetische visie te creëren waar de industrie naartoe zou gaan. Iedereen werd bij het belang en de uitvoering van de transformatie betrokken. Dit is wat het bedrijf zou omvormen van verliezer naar één van de winnaars in de markt. Iedereen werd meegenomen doordat de strategie en de obstakels die overwonnen moesten worden goed uitgelegd werden. Uiteindelijk werden de doelen na twee jaar behaald. Iets om trots op te zijn! Het maakte alle fouten die Kees op zijn eigen ondernemerspad had gemaakt een beetje goed. 

Wat zorgt voor succes bij digitale transformaties? Succes zit in de motivatie, inspiratie en energie die je als leider creëert. En daar gaat het nog mis. Leiders zouden beter moeten leiden. Gelukkig kan je dat leren. 


Regelmatig organiseren wij een Executive Connect voor leiders van nu en de toekomst. Bekijk hier onze toekomstige evenementen. Kom langs en ga het gesprek met ons en andere leiders aan.

x

Cookiemelding

Natuurlijk maken we bij Newpeople ook gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt.

We verzamelen verschillende soorten cookies in onze systemen om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Dit gaat om functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Newpeople? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar hello@newpeople.nl.

Ik geef Newpeople toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd