• +31 (0)20 570 20 30

Podcast Digitaal Leiderschap: Jeanine Holscher (Blokker)

22 april 2021

Newpeople maakt in een serie podcasts een reis langs digitale leiders op zoek naar de ware betekenis hiervan. Tijdens iedere aflevering staat een bijzonder verhaal van een digitale leider centraal.

Jeanine Holscher – CEO bij Blokker

“Wij zijn een start-up met 125 jaar legacy”. 

Hoe behoudt Blokker als traditioneel retailbedrijf de innovatieve mindset en hoe onderscheidt ze zich van pure players als Bol.com? Welk type leiderschap is hiervoor nodig? En hoe draagt de online journey bij aan de experience in fysieke winkels en omgekeerd? 

Jeanine Holscher (CEO bij Blokker) neemt ons in haar persoonlijke verhaal mee in haar uitdagingen als CEO, haar eigen leiderschapsstijl en hoe Blokker met 125 jaar legacy blijft innoveren.


Podcast

Vanaf het REMeiland in Amsterdam gaat Newpeople op zoek naar digitaal leiderschap, mijn naam is Hanneke Rinkes. 

De digitale wereld vraagt iets anders van leiderschap. We leven in roerige tijden, en de coronacrisis heeft de druk verder verhoogd. Afwachten is geen optie. Waarin verschilt digitaal leiderschap van leiderschap zoals we dat kennen? Waarom een andere naam hiervoor? In ieder geval niet omdat alles nu digitaal gaat, want dan zou iedere leider een digitale leider zijn.

In de reis van Newpeople, op zoek naar digitaal leiderschap, spreek ik vandaag met Jeanine Holscher, CEO van Blokker en COO van de Mirage Retail Group.

Hanneke: “Jeanine, superleuk dat je er bent. We beginnen de podcast altijd met het onderdeel digitale dilemma’s. Ik leg jou 10 dilemma’s voor waartussen jij zo snel mogelijk moet kiezen.”

Jeanine: “Okay, leuk.”

Hanneke: “Daar gaan we. Blokker of Big Bazar?”

Jeanine: “Blokker.”

Hanneke: “Blokker Connect of Bol.com?”

Jeanine: “Blokker Connect.”

Hanneke: “Digitaal transformeren of digitaal beginnen?”

Jeanine: “Digitaal transformeren.”

Hanneke: “Wetenschap of intuïtie?”

Jeanine: “Intuïtie.”

Hanneke: “Feedback geven of feedback krijgen?”

Jeanine: “Feedback krijgen.”

Hanneke: “Online of offline?”

Jeanine: “Online.”

Hanneke: “Consultancy of retail?”

Jeanine: “Retail.”

Hanneke: “CEO of coach?”

Jeanine: “Allebei. Mag niet hè?”

Hanneke: “Ja, alles mag. Interim of vast?”

Jeanine: “Interim.”

Hanneke: “Stad of dorp?”

Jeanine: “Dat is de lastigste. Voor nu dorp.”

Hanneke: “Om maar meteen te beginnen met de vraag waar je zegt allebei, CEO of coach. Je bent in oktober vorig jaar, midden in de Coronacrisis, ben je de uitdaging aangegaan om de CEO van Blokker te worden, waarom heb je daar ja op gezegd?”

Jeanine: “Nou eigenlijk heel simpel. Ik was al een hele tijd CEO van Big Bazar en ook lid van de raad van bestuur van de Mirage Retail Group – de moeder van zowel Blokker als Big Bazar. Michiel Witteveen, onze eigenaar, vervulde de rol van CEO van Blokker eigenlijk altijd interim, en we vonden het wel een mooi moment dat hij zich iets meer ging concentreren op de raad van bestuur, en toen die plek vrijkwam, was het logisch dat ik hem daarin zou opvolgen. Blokker is gewoon een heel mooi, groot bedrijf met een hele grote uitdaging. Je vroeg net aan mij Blokker of Big Bazar, ik zeg dan Blokker niet omdat ik Big Bazar niet leuk vindt, maar dat heb ik gedaan en Blokker is gewoon de nieuwe uitdaging.”

Hanneke: “En wat is die uitdaging dan?”

Jeanine: “De uitdaging bij Blokker is dat we heel veel winkels hebben, we hebben ruim 450 winkels waarvan 5 franchises zijn. De afgelopen jaren heeft Blokker veel negatieve aandacht gekregen, veel in het nieuws met slechte cijfers en de uitdaging is nu om dat weer om te buigen tot een succesverhaal. In 2019 is dat al een beetje begonnen door de overname van Michiel Witteveen van de Mirage Retail Group binnen Blokker, en in 2020 is dat gewoon heel erg goed gegaan. Die transformatie naar een winstgevend bedrijf, hebben we helemaal ingezet. Ik durf ook wel te zeggen dat als wij niet dicht hadden gemoeten, dan hadden we echt tegen winst aan geschurkt. Dat is een ongelofelijk resultaat, en more to come. Daar gaan we het vast nog over hebben.”

Hanneke: “Wat is het bij jou dat deze uitdaging bij jou past?”

Jeanine: “Ik hou heel erg van veranderen. Één van de vragen die je me net vroeg was interim of vast, de afgelopen 20 jaar heb ik interim gewerkt, niet zozeer omdat ik het onderscheid tussen interim of vast nou zo sterk zie, sterker nog, elke vaste baan zou je als de dynamiek van een klus moeten zien, met het resultaat, van te voren met elkaar afspreken, de eindigheid daarvan, ik denk dat het hele goeie energie geeft. Blokker geeft mij dus ook weer energie omdat het weer iets nieuws is voor mij en omdat er een transformatie nodig is, een verandering nodig is en daar hou ik gewoon heel erg van. Ik vind het heel leuk om elke keer weer nieuwe dingen te gaan doen.”

Hanneke: “Je twijfelde net ook over coach of CEO, is dat jouw leiderschapsstijl dan? Coach? Hou zou je jouw stijl omschrijven?”

Jeanine: “Ja, ik heb een jaar of 6 geleden een coachingsopleiding gedaan in meer reflectief en meer coachend leiding te geven. Ik ben het eigenlijk een beetje allebei, vandaar mijn twijfel. Ik ben CEO maar ik zie mezelf ook echt wel als coach van een team. Ik geloof in faciliterend leiderschap, ik werk in een team van super professionele mensen en het enige wat ik hoef te doen is zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen en dat ze goed kunnen samenwerken. Retail is gewoon echt een vak wat bestaat uit ontzettend veel facetten. Het werkt alleen als alle radertjes kloppen: inkoop, logistiek, marketing, de winkels, financiën, alles moet gewoon goed samenwerken. Dat is met name mijn rol.”

Hanneke: “En hoe ziet succes eruit voor jou?”

Jeanine: “Voor mij is succes van Blokker nu dat we gewoon winst gaan maken. In de media is her en der al verschenen dat de Mirage Retail Group naar de beurs gaat, daar zijn we nu met zijn allen heel hard aan aan het werken. Dat betekent dat we nog meer dan ooit het bedrijf willen professionaliseren en echt winst willen maken. Dus, we hopen dat we heel snel open kunnen want dat gaat natuurlijk helpen, met dichte winkels winst maken is vrij ingewikkeld.”

Hanneke: “Nog even terug naar dat team, dus een coachende stijl, hoe gaan jullie om met feedback? Zit dat in de cultuur van Blokker?”

Jeanine: “Ik ben heel open en transparant, what you see is what you get. Ook heel direct, ik ben zelf iemand die heel snel zegt wat ik ergens van vind, maar ik vind het ook heel fijn om te horen wat anderen van mij vinden, dus ik denk dat feedback geven en krijgen ook heel erg gaat om een veilige structuur creëren waarin je dat ook mag doen met elkaar. Ik zie het ook wel echt als mijn rol om die veiligheid te bieden. Want uiteindelijk doen we het allemaal om Blokker beter te maken, en dat is ook echt een leidraad voor ons allemaal, Blokker wordt alleen maar beter als wij zelf ook beter worden.”

Hanneke: “Vraag jij heel bewust om feedback aan jouw medewerkers want je zegt dat je het fijn vindt om te krijgen?”

Jeanine: “Ik ben me ervan bewust dat als CEO, mensen misschien geneigd zijn om je naar de mond te praten. Wat ik ook altijd zeg is “je moet wel eerlijk antwoord geven en niet gewoon iets zeggen omdat ik het ben.” Bewust zijn van je eigen blinde vlekken vind ik daar ook een heel belangrijk aspect bij.”

Hanneke: “En even terug, Blokker bestaat nu 150 jaar, een prachtig familiebedrijf, ik ben één keer bij jullie geweest, ik sprak met de dame bij de receptie en die vertelde me uit het hart hoeveel ze van het bedrijf hield en houdt. Het was natuurlijk een bedrijf met fysieke winkels, getransformeerd naar, je zei het net al, een omnichannel organisatie. Eerst was het Nextail, nu is het een eigen marketplace waar ook externe bedrijven op kunnen verkopen. Kan je ons in het kort even meenemen in die ontwikkelingen die jullie hebben doorgemaakt en wat de gedachte daar ook achter is?”

Jeanine: “Zeker. Blokker was natuurlijk een onderdeel van Blokker Holding, een groot conglomeraat aan allerlei diverse winkelformules. Overigens was Nextail daar ook een onderdeel van. Nextail was niet van Blokker maar van Blokker Holding en servicete al die verschillende winkelformules als Intertoys en Blokker, maar toen ook nog Leen Bakker etc. Toen er werd besloten die holding af te bouwen en ook om een aantal bedrijven te verkopen, bleven er uiteindelijk in 2018 nog maar twee bedrijven over binnen Blokker Holding en dat waren Blokker en Big Bazar. Eind 2018 was de familie er nog eigenaar van maar die hebben toen uiteindelijk gezegd, we gaan verkopen. Ik was toen net aan boord als interim CEO bij Big Bazar. Toen zijn we een verkoop trade gestart, we hebben ons bedrijf aangeboden aan heel veel partijen, we hebben veel presentaties gehouden. Eigenlijk, helemaal op het eind zei Michiel Witteveen, die toen de voorzitter van de raad van commissarissen was, de verkopende partij, “ik ga het zelf kopen.” Dat was natuurlijk een hele bijzondere move. Toen is in april 2019, Mirage Retail Group opgericht met Blokker en Big Bazar. We hebben daar in september nog Intertoys aan toegevoegd en in datzelfde jaar ook een licentie gekregen voor Nederland voor Miniso en we hebben recent in oktober BCC geacquireerd. Wat je ziet is dat er nu een groep is ontstaan met 872 winkels in Nederland, offline winkels, we gaan het zo hebben over het digitale stuk daarvan, met 10000 medewerkers dus het is echt opeens een hele grote speler. Blokker werd natuurlijk ook geserviced door Nextail maar dat is voor mijn tijd, intussen is het hele digitale verhaal in Blokker geïncorporeerd. We zijn vorig jaar overgegaan en met onze hele achterkant volledig gereplatformd naar salesforce, dus daar staat gewoon een hele professionele website. We hebben onze hele aparte e-commerce DC wat we in Gouda hadden, een omnichannel DC gemaakt van Geldermalsen, waar we onze offline activiteiten al deden dus dat is helemaal geïntegreerd. Dat is natuurlijk allemaal achterkant, de stap die we nu aan het maken zijn is ook om naar de voorkant te gaan. Onze expertise zit voornamelijk in huishoud, tafelen en koken. Daar hebben wij een redelijk compleet assortiment met zowel A-merken als eigen merken, dat bieden wij aan op onze website. Maar, wij kunnen natuurlijk niet die hele markt coveren. Wij willen heel graag zo compleet mogelijk daarin zijn en vandaar ook de marketplace waar wij dus honderden sellers, zoals we die intern noemen, op hebben. Hierbij kunnen klanten dus ook via een seller, net dat ene speciale, retro cappuccino apparaat kunnen bestellen wat wij niet in onze reguliere collectie hebben. Hierbij is Blokker wel het platform voor al je koken, huishoud en tafelen artikelen. Daaromheen hebben wij in onze fysieke winkels en ook op onze website, alle andere artikelen, en in die randes zie je ook wel sellers, maar het accent ligt echt op koken, huishoud en tafelen.”

Hanneke: “En die transformatie naar die omnichannel organisatie, wat kom je daarin tegen qua moeilijkheden?”

Jeanine: “Het klinkt allemaal heel simpel, we hebben het er al jaren over. Omnichannel is de meest geholde term, containerbegrip, wat je maar kunt bedenken. Maar om er echt inhoud aan te geven en te zorgen dat het op alle fronten klopt, dat is echt nog wel a hell of a job. Wat wij nu zien is dat met name die last mile heel belangrijk begint te worden, dat hebben we natuurlijk zeker in de Coronacrisis ontdekt. We hebben zelf in december, dat kan niemand ontgaan zijn, Blokker Express in drie dagen uit de grond gestampt om die last mile te doen. Dat hebben we middels onze eigen medewerkers gedaan, met een app die we al tijdens de Corona hadden ontwikkeld dus die lag al een beetje klaar maar die hebben we heel snel live gebracht. Dat was allemaal heel erg houtje touwtje maar het heeft ontzettend goed gewerkt. Op het moment dat PostNL het gewoon even niet meer aankon stonden wij klaar met onze eigen service en dat heeft ons ontzettend veel goodwill opgeleverd. Los daarvan heeft het ons ook versneld inzicht gegeven dat daar ook heel veel toegevoegde waarde zit voor Blokker. Wij zijn meer dan ooit een winkel in de buurt. Onze locatiestrategie is steeds meer gericht op in de buurt aanwezig zijn, dus daar waar er een Albert Heijn of een Lidl is zie je ook steeds vaker een Blokker verschijnen voor de dagelijkse dingen. Dus als je net bij de Albert Heijn bent geweest maar je hebt ook nog een staafmixer nodig, dan kan je die bij ons halen. Dat betekent ook dat wij die buurten heel goed kunnen servicen. Dat inrichten van die last mile en zorgen dat wij dus anything, anywhere kunnen leveren met een hele grote snelheid, daar zit denk ik voor ons een hele grote winst. Je zei net ook dat je de afgelopen periode met heel veel pure players hebt gesproken, ik denk wat ons zo uniek maakt is dat we die online omgeving nu heel erg aan het professionaliseren zijn, daar is ook echt nog veel werk te doen. We weten ook met zijn allen dat de offline journey in 98% van de gevallen gewoon online begint. Als je een droogrek nodig hebt kijk je eerst even online “wat kost het eigenlijk? Waar moet ik het krijgen?” dan moeten wij aanwezig zijn. Wij hebben dat netwerk van winkels en kunnen altijd bij jou in de buurt zijn en jou dat wasrek heel snel thuis brengen en daar ligt, denken wij, veel van onze kracht.”

Hanneke: “En als je dan kijkt naar de verschillende fases van digitale maturiteit waar Blokker doorheen is gegaan, Nextail is eigenlijk een soort digitale capabilities in een silo gaan opbouwen.”

Jeanine: “En ook in een accelerator eigenlijk.”

Hanneke: “En nu, gaat het geïntegreerd worden in de business, gaat het inderdaad naar de omnichannel wat inderdaad een uitgehold begrip is, maar dat is wel dat je on en offline gaat combineren, wat is de volgende fase? Wat wij zien is dat organisaties echt naar een customer-centric, data-driven organisatie willen gaan, hoe ziet dat voor Blokker eruit?”

Jeanine: “Al die termen die je nu noemt, daar zijn wij natuurlijk allemaal mee bezig. We hebben een steeds groter BI team, we verzamelen meer data en in oktober hebben we ook een digitale loyalty kaart gelanceerd, daar halen we natuurlijk ook heel veel data uit. We zijn heel veel data aan het genereren en steeds meer daarmee aan het doen. Customer-centric zijn we ook heel erg bezig met NPS, wat beïnvloedt onze NPS? Het is echt een journey die we met elkaar aan het maken zijn en die heel erg in elkaar moet gaan grijpen nu. Dus waar staan we? Ik denk dat we met sommige dingen heel ver zijn en met anderen nog heel veel kunnen leren. Dat doen we ook, we hebben goede mensen in huis, we hebben het afgelopen jaar ook van veel mensen afscheid moeten nemen, maar we hebben ook weer veel nieuwe talenten aangenomen. Ik denk dat we gewoon een heel goed team hebben staan om dat nu te gaan doen. Het is ook wel weer heel erg spannend, en ik denk dat Corona ons ook heeft geleerd dat we dat gewoon heel snel moeten doen. Ook wij zien hoe belangrijk online wordt en daar zijn we al op aan het voorsorteren maar de versnelling is er door Corona nu wel echt ingezet.”

Hanneke: “Jij bent een doorgewinterde retailer, wat voor kwaliteiten moet je nou hebben om een traditionele retail organisatie naar een integrale omnichannel onderneming te brengen? Dan bedoel ik niet in termen van techniek maar veel meer vanuit de mens bekeken?”

Jeanine: “Dat is een hele mooie vraag. Ik denk dat retail traditioneel nog best veel in silo’s zit, met een traditioneel grote macht van inkoop. Bij sommige formules is marketing ook heel belangrijk, maar je ziet ook nu bijvoorbeeld dat supply chain en IT hele andere rollen hebben gekregen en dat je dat echt alleen maar oplost door samen te werken. Dat klinkt misschien als een open deur maar wat wij ook zeggen, vanuit de klant propositie tot aan the last mile aan de deur bij die klant, dat is gewoon één verhaal en dat moet je echt met elkaar doen. Dat betekent dus dat aan de ene kant de website moet kloppen maar ook alle artikelgegevens, die category managers misschien nu alleen maar op een prijskaartje moeten zetten. Het moet gewoon allemaal kloppen en dat moet je echt met elkaar doen. Je hebt elkaar ook nodig om daar gewoon een succes van te maken. Dat zie ik ook echt als mijn rol. Ik heb de mazzel dat ik op het gebied van logistiek en inkoop en marketing en IT, bij allerlei verschillende bedrijven heb mogen werken en meekijken, dus ik heb de mazzel dat ik dat overzicht heb en ook wel echt goed dat hele proces begrijp en kan helpen om daar versnelling in te brengen of om mensen met elkaar te verbinden, hoe lastig dat nu ook is. We doen natuurlijk alles, ook zo’n Blokker Express, van achter onze schermen. Zoals veel mensen vind ik dat ook verschrikkelijk, ik ben echt niet op mijn best achter die schermen, dus ik snak er ook naar om dat weer leuk in grote sessies met elkaar op kantoor dat te kunnen doen, omdat er dan ook weer een andere energie vrijkomt. Het is zo ontzettend belangrijk dat we echt vanuit de klant denken en ons daar helemaal in verdiepen. Het klinkt allemaal heel voor de hand liggend maar dat is het niet en zeker niet in retail waar je ook nog ingewikkelde dingen hebt als retourstromen, ik koop het online bij een seller en dan breng ik het in een Blokker winkel terug. Hoe combineren we dat met elkaar? En hoe zorgen we nou dat die klant zijn geld terug krijgt en dat die daar dan ook een hele fijne ervaring met ons heeft? Dat zijn dingen waar we ons hoofd over breken.”

Hanneke: “Ja dat kan ik me voorstellen. Want dat zien wij natuurlijk ook veel bij organisaties, dat er angst is, en legacy.”

Jeanine: “Zeker, heel veel verschillende systemen die niet met elkaar praten.”

Hanneke: “Precies, die silo’s blijven dan in stand vaak en dat het dus echt aan het leiderschap ligt om daar doorheen te breken zodat je iedereen mee krijgt.”

Jeanine: “Dus mijn grote opdracht is samenwerken. Nou dat vind ik dat ook heel erg leuk dus dat treft. Samenwerken is enorm belangrijk, dus nogmaals, daarom hoop ik dat we dat heel snel weer samen fysiek kunnen doen. Er zijn natuurlijk ook heel veel goede dingen aan online werken, de één-op-één calls dat vind ik echt hartstikke fijn maar juist dit soort dingen om het uit te tekenen met elkaar en voor zo’n bord te staan, dat mis ik echt heel erg.”

Hanneke: “Dat kan ik me voorstellen. Ik wil nog even terugkomen op de keuze die jij maakte tussen Blokker Connect en Bol.com. Je koos uiteraard voor Blokker Connect, jullie eigen marketplace, ik kan me voorstellen dat het voor jullie ook lastig is om je in het geweld van de pure players, waaronder Bol, je ook staande te houden met je eigen marketplace.”

Jeanine: “Wij zijn een pure player met ook winkels, zo zie ik het in ieder geval. Wij hebben de unieke combinatie dat we de website hebben maar ook de winkels. Wat ik ook heel leuk vindt is dat wij bij het feestje van de pure players, de shopping awards, hebben wij de vakprijs logistiek ontvangen vanwege Blokker Express. Dat is natuurlijk leuk, dat je een 125 jaar oud bedrijf bent en dan tussen de Bol.coms gewoon deze prijzen wint. Wij zeggen ook wel eens gekscherend “wij zijn gewoon een start-up met 125 jaar legacy”, en dat is eigenlijk daar ook weer tot uitdrukking gekomen. Dat hebben we gewonnen met Blokker Express. De jury heeft ons daar geroemd omdat we zo snel, met eigen personeel, deze bezorgservice uit de grond hebben weten te stampen. We hebben ook meer dan 100,000 pakketjes met deze 4000 mensen rondgebracht. Ik heb het zelf ook gedaan.”

Hanneke: “Je bent zelf ook de deuren langsgegaan?”

Jeanine: “Ja, ik had één dag mijn zoon en één dag mijn dochter meegenomen want dan kon ik rijden en navigeren en dan konden zij snel aanbellen. Er waren natuurlijk klanten, die hadden drie uur daarvoor een friteuse besteld rond kerst, en dan stond je met een friteuse voor de deur, die klanten zeiden dan “huh, nu al?” Dat heeft ons ook wel echt doen besluiten dat we dit gewoon moeten professionaliseren dus die last mile is ook wel een speerpunt van onze strategie komend jaar om die zelf heel goed te gaan vervullen, want dat maakt ons ook echt uniek ten opzichte van de pure players.”

Hanneke: “Ik kan me voorstellen dat het voor de sfeer enorm goed is toch?”

Jeanine: “Het is zo’n opsteker. We hebben dat ook aan al die 4000 medewerkers echt op basis van vrijwilligheid gevraagd om daar aan mee te doen. Iedereen wilde meedoen, ik geloof dat niemand in het hele bedrijf heeft gezegd “ik liever niet.” Er waren ook allerlei mensen van ons hoofdkantoor die hebben meegeholpen want het liep echt storm. En het is zo’n opsteker voor iedereen dat je daar dan een prijs mee wint en ook nog eens op het feestje van de pure players. Ik denk dat we daar echt heel veel goodwill mee hebben gecreëerd. Ook voor al die mensen die bij ons werken, er is natuurlijk de afgelopen jaren zoveel negatieve publiciteit rond Blokker geweest en hoe leuk is het dat je nu echt al een tijdje weer positief in het nieuws bent. Dat je op een verjaardagsfeestje een keer iets leuks te horen krijgt. Ik denk ook, en dat heb ik tegen medewerkers gezegd, dat als de klanten straks weer allemaal in de winkel zijn, dat ze zeggen tegen ons “wat ontzettend leuk dat jullie er waren met kerst en dat jullie ons hebben geholpen.” Kijk ondertussen is het natuurlijk alweer april en is december al een tijdje geleden en wij hadden natuurlijk gedacht dat we in januari weer open gingen, maar we blijven nog steeds communiceren met onze klanten, ondanks dat we dicht zijn. Een paar weken geleden hebben we de koffiecupjes gelanceerd, dus Blokker brengt voor een lage prijs, kwalitatief super goede koffie op de markt. Dat doen we overigens ook heel duurzaam, dat doen we met aluminium cupjes die je weer kunt inleveren bij ons. De ingeleverde cupjes laten we recyclen en met dat geld steunen we the Hunger Project, dus we hebben er echt een heel mooi circulair project van gemaakt. Deze week introduceren we de soda water maker, die doet hetzelfde als een bekend A-merk daarin, omdat we ook geloven dat wij dat soort artikelen voor een Blokker prijs kunnen brengen, zodat we datgene wat klanten willen voor een toegankelijke prijs bij ons klanten kunnen brengen. Dus we zijn met dat soort dingen allemaal bezig en dat geeft super veel energie.”

Hanneke: “Zei je ook als je aanbelde bij klanten “ik ben de baas van Blokker”?”

Jeanine: “Nee, dat heb ik nooit gezegd. Heel vervelend lijkt me dat. Ik vond de reacties al leuk genoeg, die dankbaarheid. Voor ons is het allerbelangrijkste dat we relevant blijven bij onze klanten, daar gaat het om, daar eten we van zeg ik altijd.”

Hanneke: “Leuk. Ik vroeg op een gegeven moment aan je, als keuze, consultancy of retail? Toen zei je meteen retail, maar je bent je carrière gestart in de consultancy en daarna het retail vak in gegaan. Waarom heb je die keuze gemaakt destijds, en wat maakte dat het een goede keuze was? Want dat is wel gebleken.”

Jeanine: “Ik ben inderdaad mijn carriѐre begonnen na Nyenrode bij the Boston Consulting Group. Ik heb daar ontzettend veel geleerd maar ik vind het toch veel en veel leuker om zelf in de business te zitten en wat ik zo leuk aan retail vind, waar we het net over hadden, is dat er zo veel knoppen zijn waar je aan mag draaien en het is zo ontzettend leuk als die met elkaar gaan werken, dat is voor mij eigenlijk elke dag weer een feest. Het heeft mij wel enorm geholpen om in de consultancy te beginnen want het uiteenrafelen van problemen in kleine stukjes, het analytisch aanvliegen van elke uitdaging die op je bord komt, dat helpt heel erg. De manier van denken die je leert is super fijn, maar ik vond de cultuur van consultancy van alleen maar werken, werken, werken, ja ik werk nu misschien nog wel harder maar het was heel eendimensionaal en dat paste wat minder bij mij.”

Hanneke: “Is het ook zo dat jij daarin gevormd bent in de keuze die je toen hebt gemaakt door anderen? Is er iemand op je pad gekomen die jou heeft geïnspireerd?” 

Jeanine: “Ik denk dat je carriѐre toch wel gevormd is door mensen die je tegenkomt in je leven. Ik ben na mijn studie in Italië gaan werken omdat ik tijdens een stage iemand tegenkwam die mij op het pad zette van daar en die mij weer een kans bood, dus mijn hele carrière is een kwestie geweest van kansen krijgen en die elke keer pakken. Toen ik dacht van consultancy is heel interessant maar hmm en ik deed dat in Milaan en Parijs, klinkt heel leuk maar was af en toe ook best eenzaam, ik was hartstikke jong en wilde eigenlijk ook wel gewoon graag terug naar Amsterdam. Toen was er weer iemand die zei ik weet wel een leuk bedrijf ga daar eens kletsen, dat werd een baan en zo lopen dingen. Toen ik bij Big Bazar kwam en Michiel Witteveen tegen het lijf liep die vervolgens Mirage ging kopen bijvoorbeeld. Hij is overigens echt een inspirator voor mij, zijn hele ondernemende wijze van het managen van dit bedrijf, dat is echt een schril contrast met de consultancy, maar wel heel interessant om te zien, ondernemerschap, snel besluiten nemen, niet diepgaande analyses maar ook gewoon mogen vertrouwen op je intuïtie is een heel mooi avontuur.”

Hanneke: “Daarom zei je net ook heel stellig bij de vraag over wetenschap of intuïtie, intuïtie.”

Jeanine: “Terwijl ik uit een gezin kom van wetenschappers. Intuïtie is niet iets waar ik van kinds af aan mee grootgebracht ben, maar wat ik wel heb leren vertrouwen in de loop der jaren. Ook met zo’n coachingsopleiding waar we het al eerder over hadden, ik ben na die opleiding iets gaan doen wat totaal niet wetenschappelijk is maar super interessant, namelijk organisatieopstellingen, steeds meer toegepast, waarbij je wordt geconfronteerd met iets wat je echt niet kunt bewijzen met wetenschap maar wat wel enorm inzichtgevend is. Naarmate ik ouder word, vind ik intuïtie steeds belangrijker. Natuurlijk hou ik ontzettend van data, ben ik data-driven, en vind ik het ongelofelijk interessant om ook vanuit data de voorspellende gave van data te zien, zeker in zo’n e-commerce traject, maar intuïtie, zeker in leiderschap, is ontzettend belangrijk.”

Hanneke: “De toekomst voor jou, want je zegt ik kijk terug op mijn carrière maar je staat er eigenlijk nog middenin, wat komt hierna Jeanine?”

Jeanine: “Ik denk daar eigenlijk nog helemaal niet zo over na. Ik ben in oktober begonnen bij Blokker, we hebben zoals ik eerder al zei een beursgang aangekondigd dus daar gaat de focus de komende jaren op liggen, wat daarna dat zien we dan wel weer. Ik wil gewoon eerst winst gaan maken, ik wil echt eerst dat de winkels opengaan, op de ultra korte termijn, niet alleen voor mij maar voor al die winkeliers, al die kleine ondernemingen, familiebedrijven, ik zit in die lobbyclub met de overheid en die schrijnende verhalen, er wordt heel veel gevraagd van mensen. Ook onze medewerkers die snakken er ook naar. Dat is de ultra korte termijn en dan gaan we gewoon van 2021 een prachtig jaar maken hoop ik als we weer open mogen. Dan richting winstgevendheid, richting die beursgang, en dan zien we wel weer verder. Ik ben als persoon niet heel erg een plannenmaker, ik pak mijn kansen en ik zie wat er op mijn pad komt.”

Hanneke: “Ik denk dat deze fase van Blokker, als ik jou zo hoor, ook heel goed bij je past. Die transformatie, het versnellen, het vooruitbrengen.”

Jeanine: “Ja, en niet alleen wat ik bij Blokker doe, want ik heb natuurlijk een dubbelrol, ik ben CEO van Blokker maar ik zit ook in de raad van bestuur. We hebben daar heel bewust voor gekozen, we wilden gewoon niet een hele grote holding dus mijn andere collega’s binnen de raad van bestuur vervullen ook allemaal dubbelrollen. Het is ook heel leuk om mee te kijken hoe het met Intertoys gaat.”

Hanneke: “Is dat lastig zo’n dubbelrol, kan het conflicteren?”

Jeanine: “Nee het conflicteert niet omdat we daar ook wel heel zuiver in zijn, we hebben gewoon goede governance, maar ik kijk ook mee bij Intertoys en zo’n acquisitie van BCC en dat je ziet wat we daar ook met en voor elkaar kunnen betekenen. Dus we zijn ook heel erg aan het samenwerken. Intertoys is een bedrijf wat natuurlijk failliet is geweest, wat wij daarna hebben kunnen kopen, na de herstart, toen het eigenlijk door de toenmalige eigenaar ook een beetje verwaarloosd werd. Die hebben uiteindelijk vorig jaar gewoon winst gemaakt. Het is ontzettend leuk om te zien hoe al deze bedrijven het gewoon goed doen. Ik denk dat we met zijn allen ook heel erg moeten gaan uitnutten dat we én winkels hebben én een goede online presence.”

Hanneke: “We hebben het even over leiderschap gehad, er wordt nu veel geschreven over vrouwelijk leiderschap, digitaal leiderschap. Gegeven de ontwikkeling waar we nu als economie en als maatschappij in zitten, wat is naar jouw mening het allerbelangrijkste, wat voor type leiderschap hebben we nu nodig?”

Jeanine: “Wat ik heel erg merk nu met Corona, en dat heeft denk ik ook te maken met dat we zoveel werken achter schermen, is dat het leiderschap steeds persoonlijker wordt. Daar waar we een paar jaar geleden heel erg bezig waren met de resultaten en de inhoud, merk ik nu dat, gek genoeg, je zit achter dat scherm de hele tijd over inhoud te praten, maar ik ben nog veel meer bezig met hoe het met mensen persoonlijk gaat, omdat de context waarbinnen iemand werkt, nu nog weer veel belangrijker is, omdat je gewoon niet aan de lijve kan ondervinden hoe het met iemand gaat. Je bent veel meer bezig met iemands thuissituatie, kan deze persoon daarin functioneren? Wat brengt die mee? Ik denk dat het ook heel erg gaat over persoonlijk zijn en het gaat over mogen zijn wie je bent. Voor mij zelf ook een belangrijk thema, ik vind het heel belangrijk dat je gewoon jezelf kan zijn, je moet jezelf op je werk niet anders hoeven voor doen dan dat je thuis bent, het moet echt dezelfde persoon zijn. Soms voelen mensen zich verplicht om dat niet te doen en dat vind ik doodzonde. Dat vind ik ook heel belangrijk in het leiderschap nu. Ik denk dat welzijn van mensen en zorgen voor elkaar nu ook in leiderschap heel belangrijk is. En kwetsbaarheid, ook durven zeggen als je het even niet meer ziet zitten, of als het even niet zo goed met je gaat, of als je het even niet weet, of als je een antwoord op een vraag niet weet, dat is helemaal geen schande. Dus het hoeft allemaal niet zo stoer, gewoon lekker jezelf zijn.”

Hanneke: “Is dat bij Blokker de cultuur, die kwetsbaarheid, kan je dat laten zien?”

Jeanine: “Ik herinner me nog dat we bijna live waren met Blokker Express en dat ik zei “jongens ik vind dit zo bijzonder, ik moet echt bijna huilen.” Ik heb een team met alleen maar mannen en die keken me aan van okay. Dat wordt dan wel een soort grapje, “oh, moet je weer bijna huilen?” Maar ik betrapte er ook een collega op die zei “om met Jeanines woorden te spreken, ik werd wel een beetje week.” Dat is toch mooi, je moet het ook met een grap en een lach en een traan kunnen doen. Maar dat is er dus wel ja.”

Hanneke: “Grappig, ik heb ook wel eens hier gehad dat je dan zegt “ik ben zo trots, ik moet bijna huilen van trotsheid.” Dat is fijn als je dat gewoon kan zeggen en dat dat ook wordt gevoeld. Wat voor advies zou je meegeven aan onze luisteraars?”

Jeanine: “Nou blijf jezelf. Dat is het allerbelangrijkste. Ook in je werk als je gewoon het gevoel hebt dat je dat niet kan zijn, dan sta je ook niet in je kracht. Dat klinkt misschien heel clichématig, maar dat is wel wat ik heel erg aan de lijve ondervindt, dat je een context voor jezelf kunt creëren waarin jij mag zijn wie je bent. Natuurlijk hoef je niet altijd tevreden te zijn met jezelf dus je moet jezelf wel blijven uitdagen maar in je persoonlijkheid moet je wel jezelf kunnen zijn. Als jij een heel extravert persoon bent en je bent in een omgeving waar iedereen dat heel raar vindt, dan is dat gewoon niet de goede omgeving. Ik zie nog steeds mensen om mij heen die zich daar dan in gaan aanpassen en dat vind ik gewoon heel erg zonde. Zelfreflectie vind ik ook een super belangrijk iets, dus daarom zeg ik ook, het is niet dat je dan als je maar jezelf bent, nooit meer iets hoeft te verbeteren, tuurlijk moet je dat wel, maar het belangrijkste is dichtbij jezelf blijven.”

Hanneke: “Mooi om mee af te sluiten denk ik. Heel veel dank Jeanine voor je mooie, open verhaal.”

x

Cookiemelding

Natuurlijk maken we bij Newpeople ook gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt.

We verzamelen verschillende soorten cookies in onze systemen om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Dit gaat om functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Newpeople? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar hello@newpeople.nl.

Ik geef Newpeople toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd