• +31 (0)20 570 20 30

Why Transformations Fail & How They Can Be Successful: Event Recap

21 december 2023

Op het REM-eiland ging een panel van drie ervaringsdeskundigen met elkaar het gesprek aan, elk vanuit hun eigen expertise: Richard Aznar Webster, CFO en acting CEO van Zuiver Groep; Marieke Saeij, voormalig CPTO voor FRISS en Madelein Smit, CIO en COO met meer dan 30 jaar executive ervaring in transformaties. De discussie tussen het panel en het publiek – dat bestond uit diverse professionals – werd gemodereerd door Joris Molenaar. Hij opende het gesprek met de centrale vraag: waarom mislukken transformaties, wat kunnen we daarvan leren en hoe garanderen we succes?

Betrek je volledige organisatie & krijg je pitch scherp

Richard Aznar Webster begeleidde een succesvolle digitale transformatie bij Zuiver Groep, waar ruim 90% van de systemen en processen werden vervangen. Essentieel voor het succes van deze transformatie was het feit dat het leadership team als één persoon achter de plannen stond. Madelein Smit sloot zich hierbij aan: “De hele board moet achter de inkleding van de transformatie staan, anders ben je van meet af aan kansloos”. 

Maar ook wanneer het volledige leadership team achter de transformatie staat, ervaar je weerstand vanuit de organisatie. Juist die weerstand moet je echter kunnen zien als een mogelijkheid om constant je pitch te versterken en je processen strakker te krijgen. Richard: “Als mensen hun twijfels uitspreken, moet je daar juist het gesprek mee aangaan, soms wel 10 of 15 keer. En élke keer wordt je pitch scherper”.

Create your army of the willing

Madelein: “Ik kies voor de army of the willing”. Verandering begint met attitude, die idealiter wordt uitgedragen door zo’n groep gemotiveerde potentials binnen je organisatie. Marieke sluit zich hierbij aan, maar waarschuwt voor een uitsluiting van mensen die van nature minder graag veranderen. Koester ook juist deze kwaliteiten binnen je organisatie. Het is dus belangrijk om high potentials uit je organisatie actief ownership te geven over het deel van het veranderproces. Marieke: “Als je goed zoekt binnen een bedrijf, vind je áltijd mensen die de drive hebben voor verandering en optimalisatie. Realiseer dus duurzame verandering door mensen in de organisatie te vinden, en niet altijd externen aan te trekken. Ik neem zo liever een gedreven persoon in een bestaande rol aan dan een veranderconsultant.”

Trek externe adviseurs aan

De transformatie van Zuiver was zonder die externe consultants volgens Richard nooit zo succesvol geweest. Zuiver heeft maanden besteed aan de contractering om zo maatwerk mogelijk te maken. Doordat het voortraject zo uitgebreid was kon er constant worden teruggegrepen op de basis. Waak wel voor de valkuil om op C-level alles op details vast te willen leggen. Marieke: “ Laat júist bewegingsruimte vrij en laat die invullen door gedreven meedenkende medewerkers. Geef wel duidelijk aan wáár de discussieruimte ligt: wordt geen eigenaar van de details.”

Ga goed om met  tegenslagen & emotie

Marieke. “Er zijn vaak wel 500 problemen aan te wijzen, maar er is maar ruimte voor 75 verbeterpunten. Op een goed moment moet je ook durven zeggen: dit is het gewoon, hier doen we het mee.” Het oude systeem moet je dan wel kunnen loslaten. Duidelijke communicatie met je leverancier is hier ook van belang.

In de kern zijn veel transformatieprocessen voor veel mensen binnen je organisatie – met name voor founders – processen met een emotioneel aspect. Vooral een founder zit er vaak in met het hart, en dat kan leiden tot frictie. Madelein: “Een emotioneel probleem kan je vaak niet met rationele argumenten oplossen”. Richard: “Ik werk in een bedrijf waar alle vier de founders nog actief zijn, waardoor ik veel bezig ben met verbinden. Soms gaat het om het hart, soms om het hoofd, en soms om de processen.” 

Conclusie

Tijdens de discussie kwamen de drie ervaringsdeskundigen vanuit hun eigen expertise op veel punten in overeenstemming. Transformatieprocessen zijn inherent complex, soms onvoorspelbaar, maar van groot belang voor je organisatie. Zorg ervoor dat het volledige leadership team achter het verandertraject staat, wordt geen eigenaar van details, ga juist het gesprek aan en erken dat veranderen niet alleen een rationele aangelegenheid is, maar een emotionele uitdaging voor zowel founders als werknemers. Wellicht is het juist daarom dat zoveel transformaties falen. 


x

Cookiemelding

Natuurlijk maken we bij Newpeople ook gebruik van cookies. Cookies zijn kleine informatiebestanden die bij een bezoek aan de website worden opgeslagen op het apparaat waarmee je onze website bezoekt.

We verzamelen verschillende soorten cookies in onze systemen om meer inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Dit gaat om functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies.

Lees meer

Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed blijft werken zodat je de juiste informatie op onze website krijgt te zien als je nog eens terugkomt.

Analytische cookies gebruiken we om in te zien hoe vaak onze website wordt bezocht en bijvoorbeeld welke pagina’s het beste voor ons werken.

De functionele- en analytische cookies hebben geen impact op jouw privacy, hiervoor hoeven we dus geen expliciete toestemming te vragen. De informatie van deze cookies wordt voor maximaal 90 dagen bewaard. Je kan cookies altijd zelf uitzetten of ze van je apparaat verwijderen. Hoe je dat kunt doen verschilt per soort internetbrowser en apparaat.

Meer weten?

Wil je meer weten over het cookiebeleid van Newpeople? Of heb je vragen over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) voor jouw bedrijf? Mail dan gerust naar hello@newpeople.nl.

Ik geef Newpeople toestemming voor het gebruik van tracking cookies: Ja Nee
Cookies geaccepteerd